groente
Bewust kiezen
keuze-maken 1170x600

"Vaak eet je iets zonder dat je daar eigenlijk heel veel zin in hebt. Je eet het omdat het er toevallig is. Bewustwording maakt het makkelijker om nee te zeggen."

In een normaal voedingspatroon is het geen enkel probleem om af en toe een stukje taart of wat chips te eten. Met de nadruk op af en toe. En dat maakt het meteen zo lastig. Hoe vaak is af en toe? En hoe voorkom je dat je na dat ene koekje niet toch de hele rol op eet? Bij een voorgeschreven dieet hoef je hier niet over na te denken, je eet alleen wat er op het  menu van die dag staat. Als je na een tijdje weer stopt met dat dieet, heb je nog steeds niet geleerd hoe je om moet gaan met verleidingen. Voor de lange termijn is het dus noodzakelijk dat je leert om nee te zeggen. Maar ook om ja te zeggen. “Huh? Ja zeggen? Dat kan ik juist veel te goed!”

Leren om ja te zeggen
Dat valt in de praktijk best tegen. Vaak eet je een stukje taart zonder dat je daar echt voor gekozen hebt. Ja zeggen betekent niet dat je taart of chips eet, dat kan iedereen. Wat veel moeilijker is om echt volmondig ja te zeggen tegen dat stuk taart en er dan volop van te genieten. Niet in een paar grote happen naar binnen werken, maar er de tijd voor nemen, echt proeven wat je eet, van elke hap genieten, zonder schuldgevoel. 
Een echt bewust ja helpt je om makkelijker nee te kunnen zeggen tegen andere verleidingen, het helpt om een nieuw eetpatroon vol te houden als het moeilijk wordt en zorgt ervoor dat je echt kunt genieten van dat stukje taart. De bedoeling is dat als je ja zegt, dat het dan echt een gemeend ja is. Niet een halfbakken ‘jewel’, geen halfslachtig ‘is goed’, maar een Ja met hoofdletter ‘J’. 

Leer nee te zeggen
Tegen de rest zeg je nee. In het begin is het heel lastig om nee te zeggen tegen taart, chips, volvette kaas, en bitterballen. Het is iets wat je moet leren en waar je met vallen en opstaan steeds beter in zult worden. Blijft natuurlijk lastig om te bepalen hoe vaak je ja kunt zeggen, hoe vaak af en toe is. Het voedingscentrum heeft een vuistregel bedacht om het wat concreter te maken: eet maximaal 3 keer per dag iets kleins en maximaal 2 a 3 keer per week iets groots. Iets kleins is bijvoorbeeld een klein koekje, een stukje chocola, een lepeltje honing voor in de yoghurt of een eetlepel tomatenketchup. Iets groots is bijvoorbeeld een croissant, een stuk taart of wat chips.

In de praktijk
Om nee te leren zeggen kun je gebruik maken van de Als…. dan… strategie. Je brengt in kaart wanneer waarom en waardoor je verleid wordt en bedenkt een manier om hier mee om te gaan. Dit kun je alleen doen, maar zeker in het begin is het handig om dit met een professional te doen. Iemand die doorvraagt en je helpt om in te zien waar bij jou de valkuilen zitten. Om ja te leren zeggen moet je een aantal stappen doorlopen. Een belangrijke stap is de vraag of je echt heel veel zin hebt in die  kroket, dat stukje taart of dat toastje met brie. Ook is het heel belangrijk dat je er echt van geniet. Je hersenen moeten de tijd hebben om signalen vanuit je maag en darmen te kunnen verwerken. Ze moeten weten dat je iets lekkers gegeten hebt. Je zult merken dat het dan makkelijker wordt om nee te zeggen tegen andere dingen.