cacaobonen

cacaobonen 2

Eet je weleens zonder dat je het eigenlijk door hebt? Voel je schuldig nadat je teveel hebt gegeten? Als je iets vervelends hebt meegemaakt zoals een ruzie, hunker je dan naar eten? Dan ben je waarschijnlijk een emotie-eter.

Wat is emotie-eten?
Eten en emoties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in ons dagelijks leven. Een stuk taart om iets te vieren, een plakje cake op een begrafenis, een bak popcorn in de bioscoop. Niks raars aan. 
Maar emotie-eten gaat verder. Je eet en snoept om gevoelens te dempen, je eet de gevoelens als het ware weg. En dat is wél raar. Niet omdat het nooit voorkomt, maar omdat het geen natuurlijke reactie is want eigenlijk zou je bij verdriet en stress juist je eetlust moeten verliezen. Waarom je toch gaat eten, komt omdat je geleerd hebt dat eten en snoepen troost biedt. Na een eetbui (groot of klein) treedt vaak een schuldgevoel op, veroordeling van je eigen gedrag, schaamte of frustratie. “Waarom doe ik dit? Ik had niet eens trek!”

Wil je weten of je een emotie-eter bent? Maak vrijblijvend een afspraak.

Aanpak  
Het is lastig om dit patroon in je eentje te doorbreken omdat het moeilijk is om neutraal naar jezelf en je gewoonten te kijken. Vaak gaat het verder dan alleen de eetmomenten, maar heeft het ook invkloed op je basiseetpatroon. Om die reep chocola te compenseren sla je bijvoorbeeld een maaltijd over. Klinkt logisch, maar daarmee verstoor je je metabolisme en mis je veodingsstoffen. Niet alleen voor het emotie-eten maar ook voor je normale eetpatroon is aandacht. Ik ben gespecialiseerd in het aanpakken van emotie-eten en help je graag om gezonder eetgedrag aan te leren. 

1. Ontwikkel een gezond basis eetpatroon
Zorg dat je gezond en regelmatig eet, stop met streng lijnen
Zorg voor een voedingspatroon dat voldoende voedingsstoffen en energie levert
Zorg dus dat je goed gevuld bent met gezond eten, zodat je de verleidingen beter kunt weerstaan.

2. Neem het emotie-eten onder de loep
Emotie eten is een gewoonte geworden, het is weliswaar vervelend en naar, maar voelt vertrouwd. Je zit in een veilige maar ongewenste Comfortzone. Door het emotie eten stap voor stap te ontrafelen herken je situaties waarin je te veel gaat eten. Je onderzoekt wanneer je behoefte aan zoetigheid of juist hartigheid het grootst is. De zogenaamde Learningzone. Het is weliswaar verhelderend om inzicht te krijgen in je patronen, maar dit kan ook heel confronterend zijn. Het kan zelfs een gevoel van paniek opleveren, de Paniczone. Als je gaat oefenen en experimenteren met nieuw gedrag, dan is dat vaak eerst onwennig en soms zelfs eng. Na een tijdje lukt het om het nieuwe gedrag steeds vaker bewust toe te passen waardoor het een nieuwe vaste gewoonte is geworden; je zit opnieuw in de Comfortzone, maar dit keer een gewenste comfortzone.