fruit 1170x200

salmon-3139387-1920

Waar zitten gezonde vetten in?
Vet is lekker maar bevat ook veel energie. Het staat daarom bekend als dikmaker. Toch is niet al het vet ongezond. Sterker nog: het eten van onverzadigde vetten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Lees meer

vegetables-3495225-1920

Wat is metabolisme?
Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling. Het is het “geheel van biochemische processendat plaatsvindt in de cellen, waarbij bouwstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen wordenafgevoerd, met als doel om energie te produceren”. Met andere woorden; het omzetten van voedselin energie. Of nog simpeler gezegd: het is de manier waarop ons lichaam calorieën verbrandt. Bij sommige mensen is dat metabolisme wat aan de luie kant, wat een negatieve invloed kan hebben op hun gewicht. Lees meer

eten-met-aandacht-1170x600

Neem de tijd om te eten
Eten terwijl je achter de computer zit, even snel tussendoor, tijdens het autorijden, eten terwijl je aan het appen bent. Snel, onbewust en gehaast eten. We doen het allemaal wel eens. Maar ons lichaam reageert zoveel beter als we met aandacht zouden eten. Lees meer

ontbijt 2

Is ontbijten nou echt zo belangrijk?
Er zijn veel mensen die niet ontbijten. Het is te vroeg, ze hebben haast of ze moeten er gewoon niet aan denken om ‘s morgens te ontbijten. De vraag is of dat erg is. Lees meer

avocado 1170x600

Hoe zit het nou eigenlijk met al die vetten?
Er wordt een hoop beweerd over goede en foute vetten. Kun je zonder vetten? En val je dan af? Het antwoord is niet zo eenvoudig, je kunt weliswaar niet zonder vet, maar van te veel vet word je dik. Lees meer

Pam voedingsadvies lopend buffet

Tips om niet te veel te eten tijdens een lopend buffet
Een buffet zorgt voor veel verleidingen. Het helpt als je van te voren weet wáár je door verleid kan worden. Bijna alle restaurants en hotels hebben hun menukaart online staan, bekijk vooraf wat er op het menu staat. Lees meer

broodje-gezond 1170x600

Help een etentje!
Een etentje met vrienden, een borrel, een High Tea met vriendinnen. Gezellig en zeker blijven doen. Het kan namelijk prima zonder een overkill aan verzadigde vetten en suikers. De simpelste maar eigenlijk ook de moeilijkste tip: Laat het je smaken. Eet met al je zintuigen, eet langzaam: eet met aandacht. Op die manier geniet je optimaal van wat je eet, waardoor je eerder verzadigd bent, waardoor je uiteindelijk zonder enige moeite minder eet. Lees meer

chocolate-1914464-1920-kopie

Emotie eten en Corona
Thuis werken, weinig sociale contacten, niet naar de sportschool. Thuis is het stil, of juist heel druk. Het blijft voorlopig een vreemde situatie. Uit onderzoek blijkt dat het niet voor iedereen even makkelijk is om in deze bijzondere situatie gezond te (blijven) eten. “Redenen hiervoor zijn onder andere meer ongezonde eetverleidingen in huis, meer ontspanningsmogelijkheden èn verveling.” Voor sommige mensen komt daar nog bovenop dat zij emotie-eters zijn. Lees meer

fruit-3027153-1920

Zeg ja?
Vaak eet je iets zonder dat je daar eigenlijk heel veel zin in hebt. Je eet het omdat het er toevallig is. Bewustwording maakt het makkelijker om nee te zeggen. In een normaal voedingspatroon is het geen enkel probleem om af en toe een stukje taart of wat chips te eten. Met de nadruk op af en toe. En dat maakt het meteen zo lastig. Hoe vaak is af en toe? En hoe voorkom je dat je na dat ene koekje niet toch de hele rol op eet? Lees meer