fruit 1170x200

desserts

Hoe krijg je emotie eten onder controle?

Emotie eten en Corona
Thuis werken, weinig sociale contacten, niet naar de sportschool. Thuis is het stil, of juist heel druk. Het blijft voorlopig een vreemde situatie. Uit onderzoek blijkt dat het niet voor iedereen even makkelijk is om in deze bijzondere situatie gezond te (blijven) eten. “Redenen hiervoor zijn onder andere meer ongezonde eetverleidingen in huis, meer ontspanningsmogelijkheden èn verveling.”

Emotie-eten
Voor sommige mensen komt daar nog bovenop dat zij emotie-eters zijn. Zij gaan meer eten in tijden van (corona) stress, uit verveling, verdriet, woede of eenzaamheid. Dat levert niet alleen extra gewicht op, maar ook een schuldgevoel nadat ze een zak chips leeg hebben gegeten, waardoor ze zich weer extra rot voelen. Herken je dit? Dan zijn er een aantal stappen die helpen bij emotie-eten om de vicieuze cirkel te doorbreken.

7 Stappen
Ontdek in welke situatie emotie eten een rol speel.
Welke emoties zijn dat?
Wat is de werkelijke behoefte?
Zoek afleiding.
Ga de emotie aan en doorleef het gevoel.
Ga na waardoor de emoties ontstaan.
Kom in actie. Ga aan de slag om ervoor te zorgen dat de werkelijke behoefte wordt vervuld.

Vraag hulp
Het oplossen van emotie-eten gaat stap voor stap. Ik kan je helpen om te stoppen met emotie-eten, zodat afvallen en slank blijven wèl lukt. Ik help je om het troost-eten onder controle te krijgen. Makkelijk is het niet, maar het is zeker de moeite waard.