fruit 1170x200

Pam voedingsadvies metabolisme

Bij sommige mensen is het metabolisme wat aan de luie kant, wat een negatieve invloed kan hebben op hun gewicht. Bij anderen brandt het ‘inwendige kacheltje’ zonder problemen op volle kracht,waardoor ze heel veel energie verbruiken en geen grammetje bijkomen.

Wat is metabolisme?
Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling. Het is het “geheel van biochemische processen dat plaatsvindt in de cellen, waarbij bouwstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd, met als doel om energie te produceren”. Met andere woorden; het omzetten van voedsel in energie. Of nog simpeler gezegd: het is de manier waarop ons lichaam calorieën verbrandt. 

Hoe werkt de stofwisseling?
Voor een goede stofwisseling heeft het lichaam niet alleen bouwstoffen en energie nodig, maar ook enzymen, hormonen, vitamines en mineralen. Enzymen en hormonen worden door je lichaam aangemaakt, maar de meeste vitamines en mineralen krijgt je lichaam via voeding. Als je te weinig (of ongezond) eet, krijg je over het algemeen ook te weinig vitamines en mineralen binnen, zodat je stofwisseling niet goed kan functioneren.

Waarom is een goed stofwisseling zo belangrijk?

Stofwisseling is niet hetzelfde als spijsvertering. De spijsvertering vindt plaats na een maaltijd, in het spijsverteringskanaal. De stofwisseling vindt 24 uur per dag plaats, in elke cel van je lichaam. Hoe sneller je stofwisseling werkt, hoe meer calorieën je verbrandt, hoe makkelijker je op je streefgewicht komt en kunt blijven. Als je af wil vallen moet je er dus voor zorgen dat je metabolisme optimaal werkt. Belangrijk daarbij is dat je voldoende en gezond blijft eten.

Wat kun je doen om je metabolisme te stimuleren?
De stofwisseling hangt af van een aantal factoren die je niet kunt beïnvloeden zoals je lengte, leeftijd, geslacht en genetische aanleg. Gelukkig kun je zelf ook iets doen om je stofwisseling te verbeteren.

1. Beweeg
Je kunt je metabolisme stimuleren door meer te bewegen. Ga sporten, ga wandelen, beweeg zoveel mogelijk in je dagdagelijkse routine. Neem de trap in plaats van de lift, loop rond terwijl je belt, ga een half uurtje wandelen tijdens je middagpauze.
2. Zorg voor voldoende slaap
Een goede nachtrust helpt om je metabolisme op peil te brengen en te houden. De meeste volwassenen hebben 7 tot 9 uur slaap nodig
3. Eet voldoende
Als je onvoldoende eet (en dus te weinig bouwstoffen, enzymen, vitamines en mineralen
binnen krijgt) schakelt je metabolisme over op de spaarstand.: het verbruikt in deze trage stand minder calorieën.
4. Zorg voor inname van voldoende jodium en calcium
Jodium en calcium zijn belangrijk bij de aanmaak van de schildklierhormonen en die zijn weer essentieel voor de stofwisseling. Een gekookt eitje, halfvolle melk, witte vis en vette vis (zalm, makreel, haring) bevatten veel jodium. Zuivelproducten, vis, broccoli, spinazie, bonen en abrikozen bevatten veel calcium.
5. Drink voldoende
Een goede vochtbalans stimuleert je metabolisme, zorg dus dat je voldoende drinkt. Ook
voedsel dat veel water bevat, zoals bijvoorbeeld watermeloen, aardbeien, tomaat, sla,
pompoen of komkommer, is ideaal om wat extra vocht binnen te krijgen.
6. Eet voldoende gezonde koolhydraten
Ongezonde lege koolhydraten (zoals chips en koek) vermijden is uiteraard goed, het helpt om je gewicht op peil te houden. Maar je lichaam heeft wel koolhydraten nodig. Het is niet alleen een bron van energie, je lichaam maakt ook insuline aan tijdens het eten van
koolhydraten. En die insuline is weer belangrijk bij de stofwisseling. Zorg er dus voor dat je voldoende gezonde koolhydraten eet zoals fruit, groente en volle granen.
7. Eet regelmatig
Niet alleen wat je eet speelt een rol maar ook wanneer je eet. Maaltijden overslaan of even snel iets naar binnen werken is funest voor je metabolisme. Maaltijden verschuiven en uitstellen, zadelt je stofwisseling op met een soort jetlag. Eet dus op regelmatige tijdstippen en doe dat op een rustige manier.
8. Voorkom chronische stress
In stresstoestand maakt je lichaam cortisol aan. Cortisol zorgt voor een snelle energieboost. Heb je chronische stress, dan moet je lichaam je voortdurend te hulp komen en dan blijft het dus cortisol aanmaken. Een te hoog cortisolgehalte bemoeilijkt de insulinehuishouding, wat op zijn beurt weer resulteert in een vertraging van je metabolisme. Het is dus belangrijk dat je je voldoende ontspant. Adem rustig en diep in en uit, zoek een hobby waarvan je helemaal zen wordt, doe een sportactiviteit waarbij je helemaal ontspant, ga naar de sauna, alles is goed.