fruit 1170x200

buffet 1170x600

Tips voor een lopend buffet

Tips om niet te veel te eten tijdens een lopend buffet

1. Bereid je voor
Een buffet zorgt voor veel verleidingen. Het helpt als je van te voren weet wáár je door verleid kan worden. Bijna alle restaurants en hotels hebben hun menukaart online staan, bekijk vooraf wat er op het menu staat, je kunt dan alvast uitzoeken wat de gezonde altrenatieven zijn. Door dit van te voren te doen is het makkelijker om tegen de tijd dat je er bent gezonde keuzes te maken. Staat er niks online? Bedenk dan zo goed en zo kwaad als het kan wat je allemaal tegen kunt komen.

2. Neem de tijd
Ga eerst zitten, drink wat water en laat de geuren over je heen komen. Bedenk wat je in stap 1 hebt besloten.

3. Zeg hardop dat je niet zoveel wilt eten
Je kunt dit tegen jezelf of tegen de mensen waarmee je uit eten gaat zeggen. Door het hardop uit te spreken, verduidelijk je voor jezelf je voornemen.

4. Begin achteraan
Het klinkt raar, maar het buffet in tegenovergestelde richting beginnen heeft een aantal voordelen. Vaak staan de kleinste borden aan het einde van het buffet bij de toetjes. Op een klein bordje past minder dan op een groot bord, je bent hierdoor geneigd om minder op te scheppen. Bijkomend voordeel is dat je door achteraan te beginnen eerst de gezonde opties tegenkomt: de groentes en salades liggen vaak na de verzadigde vetten.

5. Beperk het aantal gerechten
Schep maximaal 3 gerechten per ronde op, 1 lepel per gerecht. 1 Lepel is genoeg om ervan te genieten. De eerste hap is altijd het lekkerst.

6. Neem ruimschoots de tijd tussen de rondes
Je lichaam heeft tijd nodig om het signaal van verzadiging aan je hersenen door te geven.

7. Focus op gezonde productkeuzes
Vermijd gefrituurde en gebakken producten. Kies voor rauwe onbewerkte producten zoals groente, fruit en vis. Wil je ook een minder gezonder gerecht? Begin met de gezonde gerechten en sluit de ronde af met iets minder gezonds.

8. Drink veel water
Vaak is het eten in een restaurant aan de zoute kant. Zorg dat je constant een vol glas water hebt, dit voorkomt dat je extra bier of fris gaat drinken. En bestel wijn per glas in plaats van per fles, het is makkelijker om je glas bij te vullen als er een fles op tafel staat.

9. Eet langzaam en met aandacht
Zeker bij een lopend buffet kun je door langzaam te eten voorkomen dat je te veel eet.

10. Sla het toetje over
Een toetje bevat al gauw 400 tot 500 calorieën en veel verzadigde vetten. Als iedereen een toetje neemt, bestel dan koffie of thee. Wil je toch graag een toetje? Je kunt vast wel met iemand delen of je bestelt een toetje met fruit.

11. Stop wanneer je verzadigd bent
Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar toch eten veel mensen door het gevoel van verzadiging heen. Vaak heb je na 2 a 3 rondes al genoeg gehad en bestel je toch een 4e of zelfs een 5e ronde tot je misselijkmakend vol zit. Stop gewoon na 3 rondes. Laat je servies ophalen en zeg tegen de bediening dat je uitgegeten bent. Zo kom je niet in de verleiding om nog meer te gaan eten.

12. Ga niet met een lege maag naar uit eten
Als je honger hebt en je bloedsuikerspiegel laag is, ben je eerder geneigd slechte keuzes te maken en meer te eten. Eet lichte maaltijden verspreid over de dag om te voorkomen dat je later enorme honger krijgt.