lopend-buffet
Help! Een etentje
broodje-gezond 1170x600

"De simpelste maar eigenlijk ook de moeilijkste tip:  Laat het je smaken. Eet met al je zintuigen, eet langzaam: eet met aandacht. Op die manier geniet je optimaal van wat je eet, waardoor je eerder verzadigd bent, waardoor je uiteindelijk zonder enige moeite minder eet."

Een etentje met vrienden, een borrel, een High Tea met vriendinnen. Gezellig en zeker blijven doen. Het kan namelijk prima zonder een overkill aan verzadigde vetten en suikers. 

Tips:

  1. Een half taarje is net zo lekker als een hele. Zeker als je langzaam eet, kleine hapjes neemt en er rustig de tijd voor neemt. Het gevoel van verzadiging is dan net zo groot als bij een heel stuk. 
  2. Als je uitgenodigd bent voor een uitgebreid diner, eet dan overdag wat minder. Zorg er wel voor dat je niet met een hongergevoel aan tafel gaat, de kans is dan groot dat je meer eet dan je zou willen. Probeer die dag wel het ontbijt en de lunch zo simpel mogelijk te houden.
  3. Ga naast iemand zitten waarvan je weet dat die niet zoveel eet. Onderzoek toont aan dat we ons eetgedrag aanpassen aan het eetgedrag van het gezelschap.
  4. Eet veel groente. Bij een lopend buffet sla je de eerst paar tafels over; de groentes en salades liggen vaak na de verzadigde vetten.
  5. Als er een mandje stokbrood met boter vooraf wordt besteld (of wordt neergezet) bestel dan meteen een salade. Laat het stokbrood staan en kies voor de salade.
  6. Drink veel water. Vaak is het eten in een restaurant aan de zoute kant. Zorg dat je constant een vol glas water hebt, dit voorkomt dat je extra bier of fris gaat drinken. En bestel wijn per glas in plaats van per fles, het is makkelijker om je glas bij te vullen als er een fles op tafel staat.
  7. Eet langzaam. Zeker bij een lopend buffet, een all you can eat restaurant of een tapasbar kun je door langzaam te eten voorkomen dat je te veel eet.
  8. Sla het toetje over. Een dessert bevat al gauw 400 tot 500 calorieën en veel verzadigde vetten. Als iedereen een toetje neemt, bestel dan koffie of thee. Wil je toch graag een toetje? Je kunt vast wel met iemand delen of je bestelt een toetje met fruit.
  9. Bedenk van tevoren wat je wil eten. Gegrilde tonijn in plaats van spareribs, groente in plaats van patat.
  10. Ga niet naar een borrel terwijl je trek hebt. Eet van tevoren een appel of een banaan. Probeer in plaats van chips een handje nootjes te eten, ontwijk de bitterballen en neem in plaats daarvan een stukje vis. Ook hier geldt weer; eet langzaam en met aandacht.