yoghurt-met-blauwe-bessen
Is ontbijten nou echt zo belangrijk?
muesli in glas 1170x600

"Sla het ontbijt niet over. Het zorgt voor het op gang komen van je spijsvertering. 

  • Door te ontbijten kom je minder in de verleiding om dit te compenseren met tussendoortjes.
  • Door te ontbijten kom je minder in de verleiding om dit te compenseren met tussendoortjes.
  • Eet gezond. Verzadigde vetten of transvetten zijn moeilijker te verwerken.
  • Eet voldoende; eet je te weinig dan vertraagt je stofwisseling en mis je belangrijke vitamines en mineralen
  • Beweeg voldoende. Hoe actiever je bent, hoe harder je stofwisseling moet werken.
  • Zorg voor meer spiermassa. Spieren hebben veel energie nodig, daarom zorgt een grotere spiermassa voor een snellere stofwisseling."

Er zijn veel mensen die niet ontbijten. Het is te vroeg, ze hebben haast of ze moeten er gewoon niet aan denken om ‘s morgens te ontbijten. De vraag is of dat erg is. Wetenschappers vermoeden dat hoe laat we eten, hoe vaak we eten en of we maaltijden overslaan, een effect heeft op onze gezondheid. Maar zeker is het niet. Ook is het niet bewezen dat er een verband is tussen het overslaan van het ontbijt en overgewicht. Waarom wordt dan toch geadviseerd om het ontbijt niet over te slaan? Wat heeft ontbijten met je spijsvertering te maken? En wat is eigenlijk het verschil tussen spijsvertering en stofwisseling?

Spijsvertering en stofwisseling
Om met het de laatste vraag te beginnen: spijsvertering is het proces waarbij voedsel wordt afgebroken tot voedingsstoffen en tijdens de stofwisseling worden de voedingsstoffen omgezet in bouwstoffen en energie.

Spijsvertering in een notendop
De spijsvertering begint in de mond. Speekselklieren maken speeksel aan zodra we voedsel zien, ruiken of proeven. Enzymen in speeksel (amylase) zorgen voor de eerste vertering. Daarna gaat het via de slokdarm naar de maag waar het door spijsverteringenzymen in het maagsap verder verteerd wordt. Na de maag komt het eten in de dunne darm waar het vermengd wordt met darmsap. Dit sap bevat ook weer enzymen die ervoor zorgen dat het voedsel nog verder bewerkt wordt. In het eerste deel van de dunne darm komen er nog extra sappen bij: alvleeskliersap en galvloeistof. Gal wordt gemaakt door de lever en is vooral nodig om vetten te verteren. De voedingsstoffen zijn nu klein genoeg en dusdanig bewerkt dat het opgenomen kan worden door het lichaam. En daar begint de stofwisseling.

Stofwisseling
De stofwisseling, ofwel metabolisme, begint waar de spijsvertering eindigt: de voedingsstoffen worden aan het bloed afgegeven en naar de cellen vervoerd. Bij de stofwisseling worden de voedingsstoffen omgevormd tot andere stoffen. Ze wisselen als het ware van karakter. Voor een goede stofwisseling heeft het lichaam niet alleen bouwstoffen en energie nodig, maar ook enzymen, hormonen, vitamines en mineralen. Enzymen en hormonen worden door je lichaam aangemaakt, maar de meeste vitamines en mineralen moet je via voeding binnen krijgen. Als je te weinig (of ongezond) eet, krijg je in het algemeen ook te weinig vitamines en mineralen binnen, zodat je stofwisseling niet goed kan functioneren. Een goede stofwisseling zorgt ervoor dat je makkelijker op gewicht blijft. De stofwisseling hangt af van een aantal factoren die je niet kunt beïnvloeden zoals leeftijd en geslacht. Gelukkig kun je zelf ook iets doen om je stofwisseling te verbeteren. Zoals gezonde voeding en voldoende beweging.

En hoe zit het nu met het ontbijt?
De spijsvertering komt pas op gang komt nadat je wat gegeten hebt, desnoods alleen wat fruit. Je spijsvertering staat de hele nacht op een laag pitje en door ‘s morgens direct wat te eten komt je spijsvertering weer op gang. Door veel vezels te eten bij je ontbijt komen je darmen ook weer in actie. Daarnaast blijven vezels een tijd in je maag waardoor je langer verzadigd bent. Minstens zo belangrijk is dat een gezond ontbijt zorgt voor een goed gevuld gevoel waardoor de verleiding minder groot is om in de loop van de morgen te snacken of te snoepen. En door een gezond ontbijt heb je meteen de vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt voor een goede stofwisseling. Vandaar het advies om te ontbijten.

Sla het ontbijt niet over. Het zorgt voor het op gang komen van je spijsvertering.
Door te ontbijten kom je minder in de verleiding om dit te compenseren met tussendoortjes.
Door te ontbijten kom je minder in de verleiding om dit te compenseren met tussendoortjes.
Eet gezond. Verzadigde vetten of transvetten zijn moeilijker te verwerken.
Eet voldoende; eet je te weinig dan vertraagt je stofwisseling en mis je belangrijke vitamines en mineralen
Beweeg voldoende. Hoe actiever je bent, hoe harder je stofwisseling moet werken.
Zorg voor meer spiermassa. Spieren hebben veel energie nodig, daarom zorgt een grotere spiermassa voor een snellere stofwisseling.